lördag 5 september 2015

Framtvingat mogna och fullkomligt mogna själar

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 25; kap. 4; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Nu reste sig stadstjänsteman från högsta domstolen upp och sade:
"Herre och Mästare, jag, gästgivaren och hela hans personal, även dessa tre präster från Apollotemplet och de två fariséerna och dessa judar omvändes till tron på dig i första hand genom de underverk som du utfört, även om jag nu inom mig själv är övertygad om att din ofta förekommande undervisning var mycket viktigare för mig än dina mirakler. Men kort och gott: det var i första hand bara genom dina mirakel som vi lade märke till dig, och snart blev det lätt att prata med oss ​​eftersom vi insåg att ingen människa på hela jorden är i stånd att utföra sådana under.
[2] Skall vi nu även anses vara framtvingat mogna frukter eftersom vi  i första hand väcktes till tron ​​på dig genom dina under ? Och skulle det vara möjligt på grund av detta att någon falsk lärare och profet som kommer någon annanstans ifrån genom dennes likaledes falska mirakler och under skulle kunna få oss att falla ifrån i tron på Dig ?
[3] Jag kan säga om mig själv att en sådan falsk lärare och profet skulle aldrig lyckas med mig eftersom jag mycket väl känner igen alla falska mirakel som sådana. Ty väldigt ofta har jag sett sådana magiker, som har till yrke att ägna sig åt alla slags mirakelkonster, och jag har trängt in i hemligheterna bakom hur deras mirakler fungerar, vilket  faktiskt var mycket bra för mig eftersom jag genom detta blev kvitt all slags vidskepelse och genom detta fick jag desto större anledning att vända mig till de gamla filosofernas verk.
[4] Men eftersom Du, liksom Din tjänare Rafael, utförde under här som är omöjliga på någon naturlig väg, så fann jag också i Dig den enda sanna Guden i hela sin allsmäktighet. Och min tro på dig är nu stabilare än en diamant. Men jag är ännu mer stärkt i min inre tro på Dig i kraft av sanningen i Dina Ord än genom Dina unders påtvingande kraft eftersom du var godhjärtad nog att mycket tydligt förklara för mig och alla andra det sätt på vilket du kan utföra Dina under. Men trots det är frågan om jag och även de andra här tillhör de framtvingat mogna frukterna."
[5] Jag sade: "Inte alls, min käre vän, ett under är på ett visst sätt bara ett påtvingat mognande för den som kom till tro omedelbart efter detta under och efter detta inte längre bryr sig om någonting. Se, detta var absolut inte fallet med dig, ty även efter att jag utfört dessa under, hade du mycket ovanliga invändningar mot mig. Och sedan var det till och med mycket svårt att med Mitt Ord föra dig på rätt väg, vilket verkligen inte var en lätt
uppgift. Ty även efter att du helt och fullt trodde på mig hade du fortfarande skarpa kritiska invändningar mot mig om hur jag behandlar alla skapade varelser, särskilt människor på denna jord. Och om jag inte varit i stånd att ge dig ett kraftfullt svar, skulle alla de under som jag utfört inte ha fått dig att tro på mig helt och fullt. Så du kom mycket mer till den sanna tron på mig i kraft av sanningen i Mina ord. Och de under som jag utförde före och efter detta såg du inte som en bekräftelse på din tro på mig, utan bara som en god gärning som jag gjorde för dig och för denna stad. Och du kan nu själv förstå liksom jag och Rafael hur de kan uppnås, vilket du mycket snart kommer att förstå ännu bättre.
[6] Vad någon har analyserat, uppfattat och förstått i sitt hjärta och själ, så att säga från fiber till fiber, är inte ytterligare en omständighet för att tvinga honom att tro, utan får honom bara att helt och hållet bli styrkt i anden. Därför hör han inte längre till kategorin av påtvingat mogna frukter utan redan till den kategori av frukter som blivit fullmogen. För jag säger er: varje människa som hör en sanning i sitt liv, utan att ännu så länge veta mer ingående om dess inre grundläggande beståndsdelar, men som tror på sanningen ändå utan att bry sig om de inre beståndsdelarna, hör fortfarande starkt till den omogna frukten. Men den som låter tvivel komma upp inom sig om den sanning som han hört, och detta så länge tills han lärt sig om alla de inre grundläggande beståndsdelar på vilka sanningen vilar, hör verkligen inte till en påtvingat mogen frukt utan till en fullmogen.
[7] Därför att man antingen bör vara helt kallt eller redan helt varm i sitt hjärta angående Mig om man vill bli accepterad av Mig. Ty likgiltiga människor kommer att hållas borta från Mig tills de blir kalla eller varma. En beslutsam läggning är för Mig tusen gånger mer att föredra framför tusen obeslutsamma sådana, eftersom de obeslutsamma ter sig som obearbetat lergods på drejskivan vilket ändå bara kan användas först när det härdats i elden. Och därför måste även dessa likgiltiga människor först genomgå alla typer av prövningar och frestelser i elden innan de  blir lämpliga och solida för mig och Mitt Rike.
[8] Jag tror att jag nu berättat allt för att lugna er alla. Jag kunde dock berätta ytterligare mycket om detta, men av vilket skäl ? Den som helt och fullt kan se sanningen i en kort predikan behöver inte en lång predikan. Den som däremot inte ser sanningen i en kort predikan kommer ännu mindre att uppleva den i en lång predikan. Håller du med om denna Min undervisning och är du nöjd med den?"
[9] Den högsta rättsliga stadstjänsteman sade: "Herre och Mästare, i högsta grad. Jag skulle till och med säga: tusen gånger mer än helt nöjd, och det enda som är kvar att göra för mig och andra är att tacka Dig från djupet av våra hjärtan ända tills vi slutat våra jordiska liv. Genom den nåd du givit oss byggde Du, o Herre och Mästare, i våra hjärtan ett tempel för dig som ingen makt i världen någonsin kommer att kunna förstöra. Men skydda också detta Ditt tempel mot alltför stora stormar av frestelse."
[10] Jag sade: ”Det som ni ber om kommer också att ges till er.
[11] Men nu är det nästan midnatt, och därför kommer  vi också att ge vår kropp en kort vila. Vi kommer fortfarande att träffas och tala med varandra i morgon bitti innan jag ger mig av."
[12] Sedan gick vi alla till vila.

Översättning från engelska av mig.


[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.