lördag 5 september 2015

Kännetecknen för en falsk profet

[Ur "The Great Gospel of John" av Jakob Lorber, bok 25; kap. 1; röd text = Jesus, svart text = alla övriga]

[1] Simon Judas sade: ”Åh, Herre och Mästare, nu förstår jag detta så tydligt och klart att jag helt enkelt inte tror att det kan inte bli tydligare. Men jag måste ärligt erkänna att för oss, Dina första lärjungar, är det lättare att förstå dessa saker. Ty, vi har många gånger hört stora och liknande tillkännagivanden genom Din nåd och kärlek, men för många andra som
fortfarande vandrar i mörkret blir det besvärligt att också förmedla sådana sanningar lika klart till dem som de nu framstår för oss. Åh, Herre och Mästare, de många läror som du uttryckt med enkla ord blir liksom många läror från profeternas munnar, särskilt profeterna Daniel och Ezekiel och läror som har sitt ursprung från Salomos visdom. Eftersom ju mer man läser dem eller ju mer du låter dem läsas för sig, desto mindre förstår man dem.
[2] Din undervisning har samma egenskaper, speciellt när Du talar i liknelser och bilder. Vi förstår dina liknelser och bilder, men många tusen och åter tusen människor, som kommer efter oss och som också kommer att acceptera din undervisning, kommer inte att förstå liknelserna och bilderna och de kommer troligen att ge det en annan innebörd.  Och på detta sätt kommer Din mycket rena och sanna undervisning att falla sönder upprepade gånger . Men vad kan vi göra för att förhindra detta? "
[3] Jag sade: "Har jag inte berättat att det är för er givet att ni förstår Mitt Rikes hemligheter? Ty jag valde er som mina lärjungar och lärare för folk som kommer att följa mig. Ty varje lärare eller mästare måste otvetydigt veta och förstå mer än sin lärljunge, annars kan han inte vara lärare eller mästare.
[4] Om mästaren inte vore klokare än lärjungen, betydde detta då inte samma sak som när en blind man leder en annan tills de kommer till en grop i vilken de båda faller? Således, många äro kallade, men endast få äro utvalda.
[5] De bör endast matas med min läras mest grundläggande föda. Om de blir manliga och starka, så kan de ges manligare och starkare mat. Var därför särskilt måna om att ingen som bara äro kallad uppstiger och säger till folket: "Också vi tillhör de utvalda", med syftet att undervisa människor av penningbegär, ty då kommer en blind man att leda den andra.
[6] Men ni känner igen den bland människorna som är utvald från det faktum att han precis som ni är fylld med Min Ande och predikar den sanna kärleken till Gud och nästan.
[7] Men om någon predikar som fariséerna i templet, då är han någon som är utvald av fariséerna och är precis som dem av denna värld och precis som dem en djävul. Ty den som inte får den sanna kärleken och visdomen från Mig, splittrar och är en falsk lärare. En sådan person kommer att dra ner människorna i vidskepelse - särskilt när folket blivit äldre och verkligen helt och hållet sitter fast i vidskepelsens mörker - från vilket alla änglar inte längre kommer att kunna föra dem tillbaka in i den rena sanningens sfär genom vilken de sedan kunde bli fria på alla sätt. Och jag säger eder att allt ondskefullt är lättare att få ur människan än vidskepelse, eftersom allt det onda endast delvis spärrar in människans själ, medan den mörka vidskepelsen gör detta helt och hållet.
[8] Jag har redan en gång berättat för er att även under era liv så kommer ett stort antal falska lärare och profeter, och därmed också en stort antal falska Kristus, att undervisa folket och säga: ”Skåda, här är Kristus ", eller" där är han ", eller ”han bor i templet ", eller "i kamrarna”. Säg i så fall till folket att de har blivit lurade av denna undervisning.
[9] De som vänder sig till er, lägg era händer på dem och döp dem i Mitt namn. Jag kommer att utgjuta Min Ande över dem, varvid de kommer att känna igen sanningen. Och de kommer sedan själva att avlägsna de falska profeterna och de falska Kristusgestalterna ur samhället.
[10] Om de bedragna människorna inte lyssnar på er och dessutom förföljer er på grund av deras falska lärare och profeter, vänd er då bort ifrån dem och res vidare dit min Ande för er. Lämna allt det andra till mig, för i rättan tid kommer jag att veta hur jag skall hemsöka sådana falska lärare och profeter med min dom. Och detsamma kommer att hända med sådana falska lärare och profeter på den andra sidan som hände med gästen på Min festmiddag, som inte hade några bröllopskläder. Och de själar för vilka de gjorde det dystert kommer att bli deras bittraste förföljare.
[11] Det är fullt tillräckligt att Min lära hålls ren genom endast några få, och att detta månas om hela tiden. Men de världsliga människornas patrask kommer att veva på ända till slutet, vrida sig och bada i sitt gamla avskräde och sin lerpöl. Och här är Mitt påbud återigen giltigt för er: att inte kasta Mina pärlor för svin.

Översättning från engelska av mig.

[Den som vill veta mera om bakgrunden till verket kan läsa detta här och här den som vill läsa alla de 2.500 kapitlen (eng.) kan ladda ner dessa gratis från denna sajt:  https://www.jakob-lorber-australia.net


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.